نقد و بررسی کتاب موزه هایی در باد‘دکتر مرتضی فرهادی
نویسندگان
چکیده
هنر از جمله پدیده های فرهنگی است که با پیدایش انسان امروزی (هوموساپینس – ساپینس)عمومیت پیدا کرده است و به این جهت پیدایش این پدیده بسیار مهم فرهنگی را به این نوع انسان‘ که سابقه صدهزار ساله دارد‘ نسبت داده اند. با پیدایش این نوع انسان انواع آثار هنری‘ از کنده کاری و مجسمه سازی تا نقش برجسته و نقاشی و حتی موسیقی‘ به سرعت رایج گردیده است. هنرکده کاری از جمله هنرهایی است که شاید بتوان آن را نمونه مشخص یک هنرجهانی دانست. سابقه آن بیش از سایر هنرهاست. این هنر نخستین جلوه های شناخته شده حساسیت هنری و زیباشناختی نیاکان ماست که بسیاری از نقاط جهان مشاهده شده است. قدیمیترین آثار آن را بر روی سنگ شناسایی کرده اند و از آن جهت است که به هنر صخره ای نیز معروف شده است. صاحبنظران بر این عقیده اند که چنین هنری بی گمان یکی از کهن ترین و رایجترین شکل بیان فرهنگی است که همه نقاط جهان‘ از افریقا تا آسیا و اقیانوسیه و از اروپا تا امریکا را مسخر کرده است. ایران هم یکی از کشورهایی است که آثارچنین هنری را ارایه کرده است. تقریباً در سرتاسر کشور پهناور‘ آثار بسیار متنوع و کم نظیر هنر صخره ای شناسایی شده اند. این هنر همچنان از جمله هنرهای زنده و پویا در بسیاری از مناطق جهان است و به نظر نمی رسد که در ایران هم به پایان عمر خود رسیده باشد. آثار و نشانه های به دست آمده از انسانهای شکارورز اوایل دوره پارینه سنگی جدید حاکی از آن است که تقریباً بلافاصله پس از تسخیر و گسترش انسان مدرن به عنوان تنها انسان موجود بر روی کره زمین‘ که از حدود چهل هزار سال پیش آغاز گردیده است‘ تمامی صور هنرهای تجسمی‘ یکی پس از دیگری ظاهر شده است. این انسانها در حالی که حرفه اصلیشان شکار و گردآوری خوراک و شیوه زندگیشان کوچندگی و اقتصادشان هنوز کاملاً مصرفی و ساختار اجتماعی شان مبتنی بر جامعه قبیله ای بوده است‘ با این همه آثار هنری بسیار جالبی از خود به جای گذاشته اند. این آثار هنری علاوه بر کمیت و کیفیت قابل توجه‘ بسیار اسرارآمیز و در عین حال معنی دار به نظر می رسند. کیفیت این آثار و همچنین ابهامات موجود در آنها گاهی به حدی اعجاب آور و پیچیده است که در موارد بسیاری درک صحیح و دقیق آنها متخصاصان و صاحبنظران را مشکلات پیچیده ای رو به رو کرده است. بی تردید‘ مطالعه و شناخت اولین قدمهایی که نخستین هوموساپینس ها در ایجاد آثار هنری برداشته اند و تعیین جایگاه جوامع پیش از تاریخ و همچنین بررسی سیر تحول آن از ابعاد مختلف‘ از ابتدایی ترین مراحل تا آغاز دوران تاریخی و حتی بعد از آن و همچنین جوامع ابتدایی‘ دارای اهمیت ویژه ای است. به همین دلیل مردم شناسی معروفی چون آندره لورواگون درباره هنر پیش از تاریخ و کلودلوی – استروس درباره جوامع ابتدایی و ... در این زمینه دارای پژوهشهای ارزنده ای هستند و به نتایج شگفت آوری دست پیدا کرده اند.
منابع مشابه
سخن سر دبیر- مرتضی فرهادی
سخن سردبیرراه تنهای مرا بنگر 1مردم شناسان فرهنگ را "تجربه انبار گروه " و "گنجینه آفرینندگی های بشر " 2نامیده اند. بخش مهم و کاربردی و در ایران ناشناخته مانده از این گنجینه دانش و فنآوری : سخت افزارها و نرم افزارهای مربوط به تولید کار و مسائل پیرامونی آنمی باشد. از آن جا که تولید و کار امری جمعی و گروهی است و همیشه در پیوند باطبیعت و جامعه و فره نگ قرار می گیرد، پس این پیرامون ، هم شامل دانش های...
متن کاملبررسی و نقد کتاب مطالعات موزه (اصول و مبانی)
امروزه موزهها در جهان نقش توسعهای داخلی و خارجی دارند. «موزه»ها نهادی مؤثر در تعامل و همکاری بینالمللی بهشمار میآیند و در توسعة آموزش، مهارتهای خلاق، و خودباوری فرهنگی در کشورها نقش مؤثری دارند. تجربههای جهانی حاکی از این است که موزهها بهمثابة نهادی پویا در جامعه در ارتقای دانش عمومی در حوزة میراث فرهنگی بهطور مؤثری عمل میکنند و در کارآفرینی فرهنگی تأثیرگذار بودهاند. در آموزشْ دا...
متن کاملاعتزالگرایی سید مرتضی؛ بررسی و نقد
از ادعاهایی که افرادی مانند خیاط، اشعری، ابنتیمیه و... درباره شیعه امامیه مطرح کردهاند، تأثیرپذیری عالمان این مکتب از جمله سید مرتضی از اندیشههای کلامی معتزلیان عقلگراست. اصل این ادعا را بزرگان امامیه همچون شیخ مفید و دیگران به طور کلی مردود دانستهاند. این مقاله به صورت جزئی به مصداق پرداخته و با بررسی دیدگاههای دو شخصیت تأثیرگذار، یعنی «سید مرتضی» از امامیه و «قاضی عبدالجبار» از معتزله، ...
متن کاملکار در فتوت نامهها(مرامنامههای صنفی - طریقتیِ، خودانگیخته و خودپذیرفته پیشهوران ایرانی)، دکتر مرتضی فرهادی
این نوشته در پی شناسایی و تحلیل دستة شاخص اما نسبتاً فراموش شدهای از منابع مهم مربوط به پیشهوران و اصناف ایرانی است. منابعی با نامهای کلی فتوت نامه، رسائل جوانمردان، کسب نامهها، کسوت نامه... که در واقع مرام نامههای خود تضمین کننده (خودپذیرفته، خود پذیرفتگار) و درونی شده بخشی از پیشهوران و صاحبان مشاغل گوناگون در ایران و دیگر کشورهای مسلمان بوده است، که میتوانند مورد توجه و پژوهش پژوهشگرا...
متن کاملمدیریت دانش نگهداری خوراک در ایران (مورد مطالعه: طبقهبندی سنتی خوراک)-کاوه فرهادی- مرتضی سالمی قمصری
چکیده سخن گفتن دربارة اهمیت غذا آنچنان بدیهی است که نیازی به اثبات ندارد. هم زیستشناسان و هم روانشناسان و بیش از آن دانش مردمی این ضرورت مبرم را احساس کرده است. اما برخی از جوامع و از آن جمله جامعه ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و تاریخی خود و به دلیل کمبود غذا و حتی آب از سویی و حوادث طبیعی نسبتاً فراوان و هجومهای فراوان اقوام بیگانه، در چهار راه حوادثی چندین و چند هزار ساله قرار گرفته ...
متن کاملمردمنگاری دانشها و فنآوریهای سنتی: "نان شب" مردمنگاران ایران مرتضی فرهادی*
چکیدهبیتوجهی به دانشها و فنآوریهای سنتی در جامعه ما و اغلب کشورهای جهان سوم، و از آن جمله در کشورهای همسایه، در هنگامی اتفاق میافتد که شکستهای پیدرپی برنامههای توسعه به سبک غربی، و نابودی محیط زیست در سطح بینالمللی سبب شده، دانشمندان متأخرتر و روشنبین و آیندهنگر جهان و مجامع بینالمللی همچون فائو، یونسکو، کمیسیون برانتلند و بانک جهانی هر روز بیشتر متوجه خطاهای پیشین خود در امر توسع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه علوم اجتماعیناشر: دانشکده علوم اجتماعی
ISSN -
دوره 15
شماره 15 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023